پیچ سرسیلندر
پیچ سرسیلندر
موتور خودرو دارای قطعات زیادی است که برای اتصال آنها به یکدیگر و تشکیل موتور یا قوای محرکه، نیاز به تعدادی پیچ، مهره و واشر است.
سرسیلندر نیز به نوبه خود دارای پیچ و مهره مخصوص است. برای بستن سرسیلندر از پیچ های سرسیلندر با مشخصات خاص و ویژه استفاده می شود. باز و بسته کردن سرسیلندر ، یکی از تخصصی ترین نوع تعمیرات در خودرو است .
مشخصات عملکردی و استانداردی قطعه :
پیچ های سرسیلندر بایستی بتوانند سر سیلندر را به روی بلوک سیلندر کاملاً محکم نمایند، به همین منظور جنس، خواص فیزیکی و مکانیکی، ابعاد و وضعیت دندههای پیچ سرسیلندر بسیار مهم است.
پیچ های سرسیلندر پس از قرار گرفتن در سرسیلندر با ترتیب و توالی خاصی و با میزان گشتاور تعیین شده استاندارد با استفاده ابزار مخصوص (تورک متر/ گشتاورسنج) سفت می شود ، برای بهبود عملیات سفت کردن مهره و پیچ سرسیلندر بهتر است در چند مرحله پیچها سفت شود. این پیچها به دندههای سیلندر آسیب نمیزند چون گشتاور آن بر روی مهرهها وارد می شود.
برای بستن پیچ در سرسیلندر که تحت تاثیر تغییرات فشاری و دمایی زیادی قرار دارد ، به جهت جلوگیری از تاب برداشتن آن ، حتماً باید سفت کردن پیچ ها مطابق دستورالعمل استاندارد سازنده هر موتور یا خودرو انجام شود.
بستن سرسیلندر،عکس باز کردن آن می باشد دلیل بستن پیچ های سرسیلندر بصورت برعکس این است که واشر سرسیلندر به صورت کاملا صاف بر روی قسمت سرسیلندر و بلوک بنشیند.
چنانچه پیچ ترک خورده باشد، شکسته شده باشد و یا دندههای آن از بین رفته باشد، سرسیلندر به صورت مناسبی بسته نخواهد شد و باعث میشود که موتور خوب کار نکند. در این حالت نیاز است که حتماً پیچهای سرسیلندر تعویض گردند.
مزیت قطعه ایساکویی نسبت به سایر اقلام موجود در بازار:
ضمانت قطعه بر اساس ضوابط وزارت صنعت، معدن و تجارت
منطبق با استانداردهای اعلام شده از سوی شرکت ایران خودرو
انجام کلیه آزمون های دوام و اخذ تاییدیه از آزمایشگاه های معتبر خودروساز.
انجام آزمونهای کنترل کیفی قبل از خرید و به صورت دورهای در طول مدت قرارداد.
تحت کنترل داشتن فرایند ساخت نظارت دقیق بر تولید و بسته بندی
بازرسی محموله قبل از دریافت
بسته بندی ، شرایط نگهداری و حمل نقل قطعه مطابق با استانداردهای شرکت ایساکو
ایرادات احتمالی و قطعی استفاده از قطعات غیر ایساکویی و غیر استاندارد:
1- عدم گارانتی و ضمانت قطعه
2- ترک خوردگی سرسیلندر
3- شکستن پیچ سرسیلندر بدلیل عدم کیفیت آلیاژ و گرید مواد اولیه ساخت
4- سوختن واشر سرسیلندر
5- حرارت بیش از حد دمای موتور
6- مخلوط شدن آب و روغن
7- کاهش طول عمر موتور
8- عدم احتراق کامل موتور