درب جلوچپ
درب جلوچپ
درب جلوچپ
درب جلوچپ

درب جلوچپ

front door_l.h.

سخت ‎ترین قسمت طراحی یک خودرو، طراحی بدنه آن است و درب جلو و سمت راننده که درب جلو چپ هم به آن گفته می شود در خودرو جزو قطعات بدنه خودرو محسوب می‌شود ، درب، علاوه بر ورودی سرنشین ، زیبایی خودرو و ایمنی سرنشینان ، برای زیبایی نمای داخلی خودرو نیز بسیار کاربرد دارد . پنل بیرونی یا پوسته درب بخش قابل مشاهده درب است و با چندین نقطه جوش به یک قاب درب متصل شده است.

درب‌های جانبی (درب جلو سمت چپ)

سخت‎ترین قسمت طراحی یک خودرو، طراحی بدنه آن است.درب خودرو جزو قطعات بدنه خودرو محسوب می‌شود ، درب، علاوه بر ورودی سرنشین ، زیبایی خودرو و ایمنی سرنشینان ، برای زیبایی نمای داخلی خودرو نیز بسیار کاربرد دارد .پنل بیرونی یا پوسته درب بخش قابل مشاهده درب است و با چندین نقطه جوش به یک قاب درب متصل شده است.

مشخصات عملکردی و استانداردی قطعه : 

دربهای خودرو به تنهایی عملکردی ندارند ولی برخی قطعات و مکانیزم‌های خودرو مثل شیشه و شیشه بالابر، قفلهای برقی / مکانیکی، کلیدهای کنترل شیشه بالابر و آینه و دسته سیم و تزئینات مثل رودری به روی آن نصب می‎گردد.
روی قطعات بدنه سوراخ‌ها و شیارهایی قرار دارد که محل نصب قطعات فوق است. محل و ابعاد این سوراخ و شیارها بسیار مهم هستند.
شکل، فرم و ابعاد بسیار مهم هستند بنابراین برای ساخت این قطعات از ورقهای کششی با کیفیت بالا ، و قالبها و دستگاه‌های بسیار گران قیمت استفاده شده است. جهت جلوگیری از ایجاد سر و صدای اضافی، از موادی به نام سیلر برای درزگیری قطعات استفاده می‌شود. جنس این سیلر باید به نحوی باشد که در طول مدت استفاده خشک و کنده نشوند. 

مزیت قطعه ایساکویی نسبت به سایر اقلام موجود در بازار:

•    ضمانت قطعه بر اساس ضوابط وزارت صنعت، معدن و تجارت
•    مطابق استانداردهای اعلام شده از سوی شرکت ایران خودرو


از آنجائیکه قطعات بدنه عمدتاً فلزی هستند ، لذا باید مقاومت خوبی در برابر زنگ‎زدگی داشته باشند. به این منظور یک لایه رنگ آستری  با تکنولوژی پیچیده‌ای به نام ED   (Electro Deposition)  روی آن قرار می‎گیرد و سپس روی این لایه را رنگ کرده و در کوره، پخت رنگ و آستری در شرایط کنترل شده انجام می‌شود. یکنواختی ضخامت رنگ، کیفیت و ظاهر خوب، پوشش دهی قطعات با اشکال پیچیده، امکان تولید انبوه در تولید پیوسته، پایین بودن درصد ضایعات رنگ و میزان خروج مواد فرار و نا چیز بودن خطر آتش سوزی در حین پوشش دهی از مزایای دیگر استفاده از روش غوطه وری الکتریکی یا همان ED است. 
•    لایه آستری و رنگ خودرو باید از چسبندگی، ضخامت و استحکام لازم برخوردار باشند تا علاوه زنگ‎زدگی، حتی با برخورد شن و ماسه،  و یا خم شدن به راحتی کنده نشود.  یکنواختی ضخامت رنگ، کیفیت و ظاهر خوب، پوشش دهی قطعات با اشکال پیچیده

•    استفاده از ورق‌های فولادی مرغوب 
•    سیلر کاری دقیق جهت جلوگیری از سر و صدا
•     وزن دقیق قطعه  
•    انجام آزمون‌های کنترل کیفی قبل از خرید و به صورت دوره‌ای در طول مدت قرارداد.
•    تحت کنترل داشتن فرایند ساخت نظارت دقیق بر تولید و بسته بندی 
•    بازرسی محموله قبل از دریافت
•    بسته بندی ، شرایط نگهداری و حمل نقل قطعه مطابق با استانداردهای شرکت ایساکو

ایرادات احتمالی و قطعی استفاده از قطعات غیر ایساکویی و غیر استاندارد
•    عدم گارانتی و ضمانت قطعه 
•    احتمال خوردگی و پوسیدگی 
•    ریزش و عدم پایداری رنگ 
•    احتمال استفاده از انواع آسترهای بی‌کیفیت در تولید 
•    عدم یکنواختی ضخامت رنگ و در بیشتر موارد کاهش ضخامت رنگ جهت ارزان‎سازی قطعه
•    وجود عیوب ظاهری مثل پوست پرتقالی و شرّه کردن رنگ
•    استحکام ضعیف قطعه به دلیل استفاده از ورق‌های نازک و سبک جهت ارزان سازی قطعه