en
درب موتور
درب موتور
درب موتور
درب موتور
درب موتور

درب موتور

bonnet

درب موتور خودرو یک قطعه ظاهری و جزو بدنه خودرو محسوب می گردد که علاوه بر نقش در زیبایی خودرو ، نقش آیرودینامیکی (رفتار جریان هوا و اثر آن بر اجسام متحرک) موثری در برابر مقاومت هوا و فشار آن بر خودرو دارد .این قطعه پوششی فلزی و لولایی بر روی موتورخودرو است که به‌طور کامل سطح روی موتور پوشانده و امکان دسترسی به اجزای تشکیل دهنده موتور برای تعمیر و نگهداری را فراهم می سازد .

درب موتور

درب موتور خودرو یک قطعه ظاهری و جزو بدنه خودرو محسوب می گردد که علاوه بر نقش در زیبایی خودرو ، نقش آیرودینامیکی (رفتار جریان هوا و اثر آن بر اجسام متحرک) موثری در برابر مقاومت هوا و فشار آن بر خودرو دارد .این قطعه پوششی فلزی و لولایی بر روی موتورخودرو است که به‌طور کامل سطح  روی موتور پوشانده و امکان دسترسی به اجزای تشکیل دهنده موتور برای تعمیر و نگهداری را فراهم می سازد .طراحی و ساختار درب موتور علاوه بر زیبایی و محافظت از خودرو در تصادفات ، بر روی سرعت ، شتاب و محافظت از موتور و متعلقات آن نقش به سزایی دارد .

درب موتور

 

مشخصات عملکردی و استانداردی قطعه

درب موتور از 2 بخش لایه داخلی و لایه بیرونی تشکیل شده است که با جوش‎کاری به یکدیگر متصل شده‎اند. روی قطعات بدنه سوراخ‌ها و شیارهایی قرار دارد که محل نصب اجزاء تکمیل کننده درب موتور است. محل و ابعاد این سوراخ و شیارها بسیار مهم هستند. شکل، فرم و ابعاد بسیار مهم هستند بنابراین برای ساخت این قطعات از ورق‌های کششی با کیفیت بالا، و قالب‌ها و دستگاه‌های بسیار گران قیمت استفاده شده است. جهت جلوگیری از ایجاد سر و صدای اضافی، از موادی به نام سیلر برای درزگیری قطعات استفاده می‌شود. جنس این سیلر باید به نحوی باشد که در طول مدت استفاده خشک و کنده نشوند. 
از آنجائیکه قطعات بدنه عمدتاً فلزی هستند ، لذا باید مقاومت خوبی در برابر زنگ‎زدگی داشته باشند. به این منظور یک لایه رنگ آستری  با تکنولوژی پیچیده‌ای به نام ED   (Electro Deposition)  روی آن قرار می‎گیرد و سپس روی این لایه را رنگ کرده و در کوره، پخت رنگ و آستری در شرایط کنترل شده انجام می‌شود. یکنواختی ضخامت رنگ، کیفیت و ظاهر خوب، پوشش دهی قطعات با اشکال پیچیده، امکان تولید انبوه در تولید پیوسته، پایین بودن درصد ضایعات رنگ و میزان خروج مواد فرار و نا چیز بودن خطر آتش سوزی در حین پوشش دهی از مزایای دیگر استفاده از روش غوطه‌وری الکتریکی یا همان ED است.
لایه آستری و رنگ خودرو باید از چسبندگی، ضخامت و استحکام لازم برخوردار باشند تا علاوه زنگ‎زدگی، حتی با برخورد شن و ماسه،  و یا خم شدن به راحتی کنده نشود.  

وظایف درب موتور

•    حفاظت از موتور خودرو
•    دسترسی به موتور خودرو
•    محافظت از سرنشینان خودرو 
•    عایقی برای موتور 
•    زیبایی خودرو 

اجزاء تکمیل کننده درب موتور

•    میله نگهدارنده درب موتور  / جک نگهدارنده
•    اهرم / ضامن آزاد کننده درب موتور
•    قفل درب موتور
•    نمد یا عایق درب موتور (مزایای نصب: کاهش صدای موتور – محافظت از رنگ - گرم نگهداشتن موتور و کمک به یخ نزدن آب رادیاتور و  محفظه شیشه شوی در فصل زمستان)

ایرادات احتمالی درب موتور

1-    ایرادات مکانیکی (ناشی از حمل و نقل ، بسته بندی ، نگهداری و انبارش نامناسب )

•    ایراد قری  (فرورفتگی) 
•    ایراد نیش (فرو رفتگی نقطه ای )
•    ایراد پارگی 

2-    ایرادات رنگ (ناشی از جنس آستر و رنگ و فرایند پوشش)

•    پوسیدگی و خوردگی (زنگ زدگی) 
•    طبله و باد کردگی
•    کندگی و ریزش 
•    پوست پرتغالی شدن 
•    کدری ، تغییر رنگ ، سوختن و رنگ پریدگی (کم بودن مقاومت رنگ در برابر نور شدید آفتاب)

مزیت قطعه ایساکویی نسبت به سایر اقلام موجود در بازار

•    ضمانت قطعه بر اساس ضوابط وزارت صنعت، معدن و تجارت
•    مطابق استانداردهای اعلام شده از سوی شرکت ایران خودرو
•    استفاده از ورق‌های فولادی مرغوب 
•    سیلر کاری دقیق جهت جلوگیری از سر و صدا
•     وزن دقیق قطعه  
•    انجام آزمون‌های کنترل کیفی قبل از خرید و به صورت دوره‌ای در طول مدت قرارداد.
•    تحت کنترل داشتن فرایند ساخت نظارت دقیق بر تولید و بسته بندی 
•    بازرسی محموله قبل از دریافت
•    بسته بندی ، شرایط نگهداری و حمل نقل قطعه مطابق با استانداردهای شرکت ایساکو

 

درب موتور


ایرادات احتمالی و قطعی استفاده از قطعات غیر ایساکویی و غیر استاندارد

•    عدم گارانتی و ضمانت قطعه 
•    احتمال خوردگی و پوسیدگی 
•    ریزش و عدم پایداری رنگ درب موتور 
•    عدم رگلاژ مناسب بر روی بدنه 
•    احتمال استفاده از انواع آسترهای بی‌کیفیت در تولید 
•    عدم یکنواختی ضخامت رنگ و در بیشتر موارد کاهش ضخامت رنگ جهت ارزان‎سازی قطعه
•    وجود عیوب ظاهری مثل پوست پرتقالی و شرّه کردن رنگ
•    استحکام ضعیف قطعه به دلیل استفاده از ورق‌های نازک و سبک جهت ارزان سازی قطعه