رینگ موتورکامل
رینگ پیستون
پیستون خودرو برای انجام وظیفه خود نیاز به حرکت با کمترین اصطکاک درون سیلندر دارد . رینگ پیستون این شرایط را برای سیلندر فراهم میکند ، پیستون روی بدنه خود شیارهایی دارد که برای قرار گرفتن رینگها تعبیه شده است.
رینگها با قرار گرفتن در محل مشخص، فاصلهای بین پیستون ایجاد کرده و حرکت پیستون درون سیلندر را با حداقل اصطکاک ایجاد میکنند.
وظیفه اصلی رینگ پیستون عایقبندی کامل سیلندر و پیشگیری از استهلاک بیشتر سیلندر و پیستون است . رینگ پیستون نیاز به مقاومت بالا در برابر ضربات و تماس مداوم و مقاومت گرمایی بالا دارد. به همین دلیل این قطعه از فلزی مقاوم به گرما و ضربه ساخته می شود.
مشخصات عملکردی و استانداردی قطعه :
وظایف رینگ پیستون :
- هدایت روغن درون سیلندر و پیشگیری از نفوذ آن به محفظه احتراق
- عایق بندی محفظه احتراق و پیشگیری از نشت مخلوط سوخت و گاز از اطراف پیستون
- پیشگیری از نفوذ دود درون محفظه احتراق به سطح پایین پیستون
- کاهش تماس بین پیستون و جداره سیلندر تا جای ممکن
- پیشگیری از اصطکاک سطوح پیستون و جداره سیلندر و ممانعت از فرسودگی و سایش بیش از حد این دو بخش
- انتقال گرما از پیستون به جداره سیلندر که دمای پایین تری دارد به منظور جلوگیری از افزایش بیش از حد دمای این قطعات و بالا رفتن استهلاک آنها
انواع رینگهای پیستون : 1- روغنی 2- فشاری
تعداد رینگهای در هر پیستون از سه تا هفت عدد متغیر است که بسته به نوع موتور و تراکم مورد نظر در آن تعیین میشود.
معایب احتمالی رینگ ها :
1- خط برداشتن : به دلیل ورود گرد و غبار به سیلندر و وجود ذرات ریز در روغن ایجاد می شود .
2- چسبندگی به سیلندر : این چسبندگی به سیلندر و یا در شیار پیستون پیش می آید که در اثر حرارت زیاد و کم بودن خلاصی در دهانه رینگ و شیار پیستون به وجود خواهد آمد .
3- شکستن رینگ : به دلیل خلاصی زیاد در شیار پیستون ، لقی طولی غیر مجاز میل لنگ ، گشاد شدن بیش از حد سیلندر به وجود می آید.
4- ساییدگی رینگ : بر اثر کار زیاد باعث فرار کمپرس ، روغن سوزی و کم شدن قدرت موتور و زود جوش آوردن موتور می گردد .
مزیت قطعه ایساکویی نسبت به سایر اقلام موجود در بازار:
• ضمانت قطعه بر اساس ضوابط وزارت صنعت، معدن و تجارت
• منطبق با استانداردهای خودروساز مادر
• دارای تائیدیه از آزمایشگاههای معتبر خودروسازان یا آزمایشگاههای واجد صلاحیت و دارای تائیدیه سازمان ملی استاندارد ایران
• استفاده از مواد مناسب و منطبق با طراحی انجام شده
• انجام آزمونهای کنترل کیفی قبل از خرید و به صورت دورهای در طول مدت قرارداد.
• تحت کنترل داشتن فرایند ساخت
• بازرسی محموله قبل از حمل
• بسته بندی ، شرایط نگهداری و حمل نقل قطعه مطابق با استانداردهای شرکت ایساکو
ایرادات احتمالی و قطعی استفاده از قطعات غیر ایساکویی و غیر استاندارد:
• روغن سوزی موتور
• کم شدن قدرت موتور
• عملکرد ناصحیح موتور و صدای غیر عادی موتور
• کاهش شتاب و کشش خودرو
• آسیب رسیدن به محفظه بوش