سپرجلو
سپر ماشین
سپر خودرو مجموعهای از قطعات فلزی و پلاستیکی است ، البته در بیشتر خودرو های امروزی به دلیل کاهش وزن، سادهشدن فرایند تولید و کاهش قیمت تمام شده، از مواد پلاستیکی ساخته میشود. وظیفه سپر علاوه بر نقش زیبایی و آئرودینامکی خودرو (رفتار جریان هوا و اثر آن بر اجسام متحرک) ، محافظت از خودرو و جلوگیری از ضربات وارده به خودرو و مانع از رسیدن فشار وارد شده به کابین و اطاق خودرو می گردد .
سپر خودرو دو بخش جلو و عقب خودرو نصب می شود.
طراحی و ساختار سپر و سایر قطعات بدنه خودرو بر روی سرعت ، شتاب و مصرف سوخت خودرو تأثیر مستقیم دارد .
مشخصات عملکردی و استانداردی سپر :
جنس سپر:
سپر خودرو از مواد پلاستیکی ساخته می شود . این ترکیب سبب می شود سپر علاوه بر برخورداری از وزن کم ، مقاومت در برابر آب و نور خورشید، از انعطاف و استحکام بالایی در مقابل ضربات و فشار برخوردار باشد. چنانچه مواد سپر از پلاستیکهای بازیافتی و یا نامرغوب باشد، در مقابل ضربه استحکام نداشته و به سادگی ترک برداشته یا میشکنند. نکته مهم دیگر که در استحکام آن مؤثر است، وزن سپر است. سپرهای سبکتر، ضخامت کمتری داشته و علیرغم مونتاژپذیری، در مقابل ضربه نمیتوانند از خودرو محافظت کنند.
جهت جلوگیری از رنگ پریدگی پوسته سپر، از موادی که مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش هستند، استفاده میشود.
معمولاً به روی سپرهای جلو چراغ مهشکن و به روی سپرهای عقب سنسورهای هشدار دنده عقب و در برخی موارد چراغ مهشکن نصب میگردد.
اجزاء مجموعه سپر :
- پوسته : به ظاهر سپر پوسته گفته می شود . (سنسورهایی بر روی پوسته قابل نصب است تا اخطار لازم برای برخورد خودرو با مانع را اعلام می نماید)
- ضربه گیر : ضربههای وارد شده به سپر خودرو را جذب و به گونهای عمل می کند که هیچ ضربهای به کابین خودرو وارد نشود.
- دیاق : دیاق همان ستون سپر خودرو است ، بر روی دیاق که بسیار محکم است ، تعدادی ضربه گیر نصب شده تا ضربه های وارد شده را به راحتی جذب کند . این قطعه میتواند ضربات سنگین را دفع و مانع از انتقال فشار و ضربه به بدنه و کابین خودرو شود (این قطعه قابل تعمیر شدن نیست و باید حتما تعویض شود) .
- فِلَپ: قطعاتی پلاستیکی هستند که معمولاً برای زیبایی سپر، به روی آن نصب میشوند.
مزیت قطعه ایساکویی نسبت به سایر اقلام موجود در بازار:
• ضمانت قطعه بر اساس ضوابط وزارت صنعت، معدن و تجارت
• انطباق با استاندارد و مشخصات فنی ایران خودرو
• استفاده از مواد مرغوب
• وزن دقیق قطعه
• انجام آزمونهای کنترل کیفی قبل از خرید و به صورت دورهای در طول مدت قرارداد.
• تحت کنترل داشتن فرایند ساخت نظارت دقیق بر تولید و بسته بندی
• بازرسی محموله قبل از دریافت
ایرادات احتمالی و قطعی استفاده از قطعات غیر ایساکویی و غیر استاندارد :
• عدم گارانتی و ضمانت قطعه
• پوسته شدن و ریزش رنگ سپر
• استفاده از چراغهای مهشکن غیر استاندارد
• استفاده از سنسورهای بیکیفیت
• شکستن سپر با کمترین ضربه در تصادفات