کابل مکانیکی ترمزدستی
کابل ترمز دستی
کابل ترمز دستی قطعه ای از خودرو است که در هنگام توقف ، نیروی ترمزگیری را از اهرم داخل خودرو به چرخهای عقب منتقل میکند و باعث میشود خودرو ثابت و بدون حرکت بماند.
مشخصات عملکردی و استانداردی قطعه :
کابل ترمزدستی یک قطعه ایمنی خودرو محسوب میشود که جدا از سیستم ترمز خودرو عمل میکند .
کابل ترمز دستی در واقع از رشتههای به هم تابیده (مفتول) فولادی ساخته شده است که در اصطلاح عامیانه به آن سیم بکسل میگویند. روی این سیم بکسل روکش پلاستیکی بوده و قطعاتی مثل فنر، قلاب، پین، گردگیر و ... به آن اضافه شده است. این متعلقات باید با دقت و حساسیت فراوانی مونتاژ شوند تا کابل عملکرد مطلوبی داشته باشد. علاوه بر آن، جنس متعلقات نیز مهم بوده و چنانچه از مواد ارزان قیمت و متفرقه ساخته شوند، کیفیت لازم را نداشته و موجب خطرات جانی و مالی خواهد شد. هم چنین جنس و خواص فیزیکی و مکانیکی سیم بکسل مثل استحکام کششی و مقاومت در برابر پارگی آن از مشخصههای ایمنی این قطعه است.
عوامل خرابی کابل ترمز دستی :
1- از جا درآمدن قلاب، فنر و یا متعلقات کابل
2- پاره شدن روکش
3- پاره شدن سیم بکسل
4- کشیدگی بیش از حد اهرم ترمز دستی
نشانه های خرابی ترمز دستی :
1- سفت بودن ترمز دستی
2- حرکت و جابجایی خودرو در زمان کشیده شدن ترمز دستی
3- شل بودن ترمز دستی
4- عدم ایستایی خودرو در سراشیبی
5- آزاد نشدن ترمز دستی
مزیت قطعه ایساکویی نسبت به سایر اقلام موجود در بازار:
- ضمانت قطعه بر اساس ضوابط وزارت صنعت، معدن و تجارت
- منطبق با استانداردهای اعلام شده از سوی شرکت ایران خودرو
- انجام کلیه آزمون های دوام و اخذ تاییدیه از آزمایشگاه های معتبر خودروساز.
- انجام آزمونهای کنترل کیفی قبل از خرید و به صورت دورهای در طول مدت قرارداد.
- تحت کنترل داشتن فرایند ساخت نظارت دقیق بر تولید و بسته بندی
- بازرسی محموله قبل از دریافت
- بسته بندی ، شرایط نگهداری و حمل نقل قطعه مطابق با استانداردهای شرکت ایساکو
ایرادات احتمالی و قطعی استفاده از قطعات غیر ایساکویی و غیر استاندارد:
1- عدم گارانتی و ضمانت قطعه
2- طول عمر و دوام کم قطعه متفرقه
3- عملکرد نامطلوب و نامناسب