واشر سرسیلندر
cylinder head washer
واشرسرسیلندر
واشر سرسیلندر در واقع وظیفه کمپرس کردن موتور و عایقبندی آن را برعهده دارد. بهنحوی که با درزگیری دقیق بین بلوک سیلندر و سرسیلندر، مانع از خروج سوخت و گاز از محفظه احتراق شده و نفوذ آب و روغن به داخل آن میشود. واشر بین بلوک سیلندر و سرسیلندر قرار میگیرد و محفظه احتراق را به فضایی مختص سوخت و گاز تبدیل میکند. عملکرد صحیح و بینقص واشر به تراکم کامل و بهموقع سوخت و هوا درون محفظه احتراق کمک میکند و منجر به انفجار بهینه آنها میشود. همچنین با جلوگیری از خروج فشار ناشی از انفجار حرکت پیستون بهسمت پایین سیلندر را راحتتر میسازد.
مشخصات عملکردی و استانداردی قطعه :
جنس واشر سرسیلندر:
واشر سرسیلندر نیز مانند دیگر قطعات موتور از جنسی مقاوم به گرما، حرارت بالا و فشار و ضربات زیاد ساخته میشود. این قطعه همچنین باید قابلیت انعطافپذیری داشته باشد تا بتواند وظیفه عایقبندی موتور و سرسیلندر را بهخوبی انجام دهد. بنابراین آن را از ورقهها یا لایههای فلزی نرم و مواد انعطافپذیر (پلیمر) و نسوز میسازند.
واشرهای سرسیلندر بر اساس مواد استفاده شده در آن به انواع زیر تقسیمبندی میشود:
- الاستومریک
- فولادی چند لایه با روکش پلییمری
- مسی
- کامپوزیتی
واشر سرسیلندر ممکن است دچار معایبی شود که سوختن یا نیمسوز شدن آن را در پی داشته باشد.
• تاب پیدا کردن سرسیلندر؛
• ترکخوردگی سرسیلندر؛
• شل بودن پیچهای سرسیلندر؛
• گرم شدن بیش از اندازه موتور؛
• اشتباه بستن پیچهای واشر سرسیلندر و سرسیلندر و عدم تنظیم گشتاور مناسب آنها.
عوامل موثر بر خرابی واشرسرسیلندر :
• کمشدن آب رادیاتور.
• مسدود شدن مجرای عبور آب.
• رسوب کردن یا نقص سیستم خنک کننده و فن.
• تاب خوردن و به هم پیچیدن شلنگهای ورودی و خروجی رادیاتور.
• نقص و خرابی ترموستات.
• رانندگیهای طولانی مدت در ترافیکهای سنگین و فشار زیاد به موتور در فصل گرما.
• نقص در عملکرد واتر پمپ و گردش ناقص و نادرست آب.
علائم سوختگی و نیمسوز شدن واشرسیلندر:
• دیر روشن شدن موتور خودرو و پس از سرد شدن موتور.
• لرزیدن موتور پس از روشن شدن و خروج دود سفید از آن.
• متورم شدن و باد کردن شیلنگ های متصل به رادیاتور.
• ورود روغن داخل مخزن رادیاتور.
• کم شدن بیدلیل آب رادیاتور .
• شنیدن صدای غیرطبیعی شبیه به شرشر آب از پشت داشبورد خودرو.
مزیت قطعه ایساکویی نسبت به سایر اقلام موجود در بازار:
• ضمانت قطعه بر اساس ضوابط وزارت صنعت، معدن و تجارت
• منطبق با استاندارد ملی ایران
• منطبق با استانداردهای خودروساز مادر
• دارای تائیدیه از آزمایشگاههای معتبر خودروسازان یا آزمایشگاههای واجد صلاحیت و دارای تائیدیه سازمان ملی استاندارد ایران
• استفاده از مواد مناسب و منطبق با طراحی انجام شده
• انجام آزمونهای کنترل کیفی قبل از خرید و به صورت دورهای در طول مدت قرارداد.
• تحت کنترل داشتن فرایند ساخت
• بازرسی محموله قبل از حمل
• بسته بندی ، شرایط نگهداری و حمل نقل قطعه مطابق با استانداردهای شرکت ایساکو
ایرادات احتمالی و قطعی استفاده از قطعات غیر ایساکویی و غیر استاندارد:
- نشت آب به محفظه احتراق
- تاب خوردن سرسیلندر
- ترکیدن سرسیلندر
- گرم شدن بیش از حد موتور
- جوش آوردن موتور
- نشت روغن به داخل آب رادیاتور
- کم شدن شتاب و کشش خودرو